Messestrategi, Foodservice

Tiltræk besøgende til din messestand

Foodexpo 2022 Opening 08

5 tips til at tiltrække flere gæster til

Hvordan udvikler du en messestand som ingen kan gå forbi? Den stand som både konkurrenter og gæster taler om. Hvordan skaber du rum til de gode faglige dialoger med potentielle kunder?   

Få vores 5 tips til, hvordan du kan tiltrække flere besøgende til din messestand – set fra en grafikers perspektiv.  

 

1. Tydelig branding af stand, selv fra afstand 

Brand fjernkending er vigtigt. Med top banner og baldakiner i højden kan gæsterne hurtigt spotte dit brand fra indgange og så lang afstand som muligt.  

Fra gangen skal din tydeligt vise tema eller trendbudskaber og nudge gæsterne til besøg. Her er roll-ups med meget ENKEL og KLAR kommunikation og branding med til at trække gæste mod standen. Vær opmærksom på at roll-ups skal kunne afkodes fra længere afstand.  

Indret standen med TYDELIGE aktuelle dialog zoner og vælg maks. 3- 4 budskaber, alt efter standens størrelse. Vis høj køkkenfaglig med tydelige dialogzoner, så fx køkkener, der arbejder på Grøn Omstilling kan se, hvor de skal bevæge sig hen til en fagsnak og inspiration. Skab genbesøg og interesse med relevante dagsprogrammer, så gæsterne kan se aktiviteter og tidspunkter helt ude ved gangen.  

 

2. Skarpt dagsprogram og temaer 

Overrask med et uventet blikfang for jeres temabudskab – og et skarp dagsprogram. Det skal være helt tydeligt, hvad gæsterne tilbydes og får med hjem.  De store produktshows hører fortiden til. Der skal underholdes og frem for alt, skal det kunne sættes på menuen i morgen. Giv køkkeninspiration med LIVE cooking, gæstekokke eller trend talks. Aktiviteter som disse er yderst eftertragtet og skaber nysgerrighed omkring et tema, som dit brand kan tage ejerskab på, i stedet for at finde et lignende længere nede af messegangen.  

 

3. Salgsaktiviteter og leads 

Når du er i dialog med kunder eller potentielle kunder så aktiver dem. Det kunne eksempelvis være med en konkurrence, hvor du samler nyhedsbrevsmodtagere ind, som på den lange bane kan modnes som leads og blive til kunder. HUSK at annoncere hvornår vinderen udtrækkes. Tænk i attraktive præmier eller prøvekasser, så det er kvalificerede deltagere med salgspotentiale.  

 

4. Brug nudging og segmentkommunikation

Alle har smagsprøver og mange kategorier lapper over hinanden. Så læg en klar plan for få relevante temabudskaber og hvordan de kan menuættes og skabe salg. Tænk i segmenterne og hvordan de skal kommunikeres til, for at dit brand er relevant. Det gælder også smagsprøver. De skal overraske i idé, farver, smag, taktilt, anretning, brugbarhed mm. Kort sagt gælder det om at nudge og inspirere kunderne til at sætte på menu i morgen. Alt for meget inspiration er ikke fagligt brugbart i forhold til fx Klima og kostråd etc. Faktisk udtrykker over 68% af messegæsterne, at der er for meget af det samme og for lidt nyt, der inspirerer dem til at sætte på deres egne menuplaner. 72% mener ikke, at foodserviceforståelse er høj nok og markedsorienteret. Blandt de yngre gæster er tallet markant højere. 

Kilde: OPENING ZooM 

 

5. Plan for call-to-action og content som salgsdriver 

 Planlæg hvordan de besøgende skal aktiveres på standen. Fx deltagelse i konkurrencer, tilmelding til nyhedsbrev, Instagram, invitation til VIP-talks for udvalgte kunder, faglig inspiration til menuen, fagbesøg eller prøvekasser til udvalgte, der eftersendes. Dog alt efter messetema og budskab, så der holdes en rød tråd på tværs af nyhedsbreve, SoMe etc. Det er centralt, at det køkkenfaglige content styrker relationen til dit brand og nudger til salg.  

Brug for rådgivning?

Er du i tvivl om, hvordan du bedst muligt tiltrækker besøgende til din messestand, så kontakt os 

Vi kan hjælpe dig med hele paletten – lige fra indsigt i hvad dine kunders behov og krav er, til udformning af messetemaer og budskaber, der skaffer kundemøder. Design af wauw-messestande, som huskes, træning af personale, indsamling og systematisk modning af leads, til kickoff- arrangementer. 

Ønsker du at vide mere om, hvordan du får succes med din messestand?

Administrerende direktør

Stephan Pors Knudsen

SEND EMAIL +45 29 92 47 04
Stephan Professionel