KliMAD
KliMAD
Vi spotter de nyeste trends på madscenen
Dato
tirsdag den 22. oktober 2019
Kender du dine produkters klimaaftryk?
Vores foodekspert og trendspotter, Anette Grothe, fortæller her om de nyeste trends og tendenser inden for klima og fødevarer. Anette har 20 års erfaring fra foodservicebranchen og er suveræn til at spotte nye og fremtidige tendenser.
Hvis ikke du kender dine produkters klimaaftryk, så er det tid til at lære det at kende.
Alle ved, at oksekød har et højt klimaaftryk, men færre tænker over at smør og frosne rejer ligger næsten lige så højt på klimabarometeret, mens kaffe ligger lavt sammen med appelsinjuice. Uanset din kategori, så er der et voksende krav og behov fra kantinerne for synliggørelse og forståelse af jeres produkters CO2-aftryk på menuen.
Hjælp dine kunder med at vælge bæredygtigt.
FN’s Verdensmål og corporate ansvarlighed og for langt væk fra menuen og hverdagen i et professionelt køkken. Flere og flere kantiner efterspørger bæredygtighedsprogrammer som viser, hvordan din virksomheds produkter giver menuen mindre klimaslid. Grossister kan ikke hjælpe her og bæredygtighed opleves som en diffus størrelse hos indkøbere, fordi vi til dato ikke har en mærkning at pejle efter.
9 ud af 10 indkøbere savner nyopfundne grønne retter
Uanset om din virksomhed producerer kød eller grønt, er det vigtigt at tage stilling til, hvad dit sortiment kan bidrage til på kantinemenuen i den grønne omstilling. Alt for mange opskrifter udvikles traditionelt og imødekommer ikke de nye krav og behov fra dine kunders gæster i kantinen. Her viser undersøgelser at 9 ud af 10 indkøbere savner nyopfundne grønnere retter, som giver mening på menuen – og ikke opskrifter med køderstatning, som fx burger med grøn bøf.
Grøn er det nye sort og det er nu eller aldrig for at sætte sig først på bæredygtighed i din kategori.
Måltider er under forandring
Den grønne omstilling og den store målgruppe af millennials* (også kaldet generation Y), betyder nye måder at kommunikere og sælge på. De er dine nye kunder – og hvad vigtigere er – de er også dine kunders kunder.
Har du styr på forandringerne?
Fælles for den nye målgruppe er:
- de træffer valg baseret på ansvar og holdning
- de tænker langsigtet og ressourcesmart
- de træffer gerne valg til gavn for miljøet, klimaet og dyrevelfærden
- de spotter nonsense
- de motiveres af at skabe en grønnere menu
Kan dine produkter imødekomme de grønne krav?
*Millennials udgør i 2019 1/5 af befolkningen (1,5 millioner personer og 25% af arbejdsstyrken). De yngste er først i 20’erne mens de ældste nærmer sig 40 år. Der er høj diversitet i generationen og deres adfærd. De har et andet mønster i måltider og snacking. De er delvist digitalt indfødte med nye værdier og holdning, som karakteriserer dem i deres adfærd.