

Dato
onsdag den 23. februar 2022
Har du opsat et velkomstflow som en del af din e-mail marketing strategi? Hvis ikke, så læs med her!
Velkomstflowet er en del af det, vi kalder ’fix the basics’, når det kommer til e-mail marketing. Det er en automation, hvor du byder nye læsere velkommen. Her introducerer du dem til din virksomhed.
Et velkomstflow bliver som udgangspunkt lavet 1 gang, men kører ongoing – dvs. hver gang en subscriber tilmelder sig dit nyhedsbrev, kommer de ind i flowet. Flowet består typisk af 3-7 mails, alt efter mål eller behov. Man kan have flere velkomstflows, hvis man arbejder med forskellige målgrupper.
Du skal se et velkomstflow som en onboarding til din forretning – en introduktion til din virksomhed. Fordelen ved et velkomstflow er bl.a., at e-mail abonnenter er allermest engageret, når de lige har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev. Det er her, du kan få en høj åbnings- og klikrate.* Derfor har du mulighed for at opbygge en god relation til dine læsere fra start.
Når du skal lave et velkomstflow, er det vigtigt, at du opbygger det ud fra dit mål. Hvad skal læseren gøre, for at du kan sige, at dit flow var en succes? Er målet at nudge læseren og føre vedkommende igennem tragten/funnel? Eller er målet, at læseren skal foretage det første køb? Planlægning af velkomstflow starter altid med dit mål.
I e-commerce er målet i et velkomstflow typisk at nudge læseren til at foretage det første køb. Det kræver, at læseren først bliver introduceret til din virksomhed, men også, at du har et godt incitament, der kan skubbe dem i den rigtige retning.
Vi anbefaler, at du har en Lead Magnet, freebie, premium content – kært barn har mange navne. En Lead Magnet er noget, du giver i bytte for modtagerens e-mailadresse. Det er ikke interessant nok for læseren at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Der skal være en godbid. Det kan f.eks. være en rabatkode, guide, svaret på et populært spørgsmål eller andet.
Vi anbefaler, at dine mails indeholder følgende budskaber:
Rabatkoder er en god måde at få personer til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
I et velkomstflow til B2B vil opgaven ofte være at skabe en relation til læserene og varme dem op. Det kan f.eks. være, at dit mål er, at læserne skal opnå en bestemt leadscore, før de kan komme videre i din funnel-kommunikation.
Hvis du har et kompliceret produkt, der kræver meget overvejelse, og som du ikke nødvendigvis kan købe online, så ville det være en god idé at bruge velkomstflowet til at introducere din virksomhed – at fortælle, hvad I tilbyder og bearbejde tanker og indvendinger, som personen måtte have. Husk at fokusere på modtagerens behov i kommunikationen. Hvad er det modtageren er optaget af og hvordan kan dit produkt tappe ind og være løsningen?
Ligesom ved e-commerce anbefaler vi, at du har en Lead Magnet. Det kan f.eks. være en inspirerende case, guide, et white paper eller lignende.
Whitepaper er et godt eksempel på en lead-magnet.
E-mail marketing som alt andet digital markedsføring handler om strategisk aktivering. Hvis du bruger din kanal strategisk, kan det blive en stærk salgsmaskine.
*Åbningsrate er en god indikator for, at dine e-mail abonnenter ’følger med’, hvis du kan se, at den er stabil over flere mails i et velkomstflow. Dog har IOS 15 har gjort det svært at måle åbningsrater, og størstedelen bruger Apple-telefoner. Derfor er åbningsrater ikke noget, du skal hæfte dig for meget ved.
Kontaktchef
Niels Henrik Duevang
SEND EMAIL +45 28 19 33 36